AIRPOP, film loops. 2019

Film, 2019


Tekst af Morten Jacobsen, fra solo-udstilling på Ringsted Galleriet 2019:

Det er med slukket lys og åbne øjne at Ringsted Galleriet indleder forårssæsonen 2019 med soloudstilling PWM af Pernille With Madsen, der via forskellige videoværker arbejder med bevægelse og stilstand. Det er mere gak end det umiddelbart lyder. Med sans for absurde iscenesættelser, hvor bitte små forskydninger blæses stort op, detaljer og variationer dyrkes, skaber Madsen sære værker, der både synes genkendelige og fremmede.

Med udstillingen på Ringsted Galleriet viser Madsen i et mørklagt udstillingsrum, ’lysebilleder’ på fladskærme, 3 videoprojektioner på kasser, der udover at give videomediet en rummelig karakter, også påkalder sig opmærksomhed som medie. Værkerne er lig med den måde de er blevet til på – deres materiale og deres proces. Madsen sanser via teknologien. Ikke forstået som den højteknologiske, nærmere den lavteknologiske. Der skabes og opleves simultant igennem en slags analogt filter. I selskab med Pernille With Madsen er vi tættere på ’60ernes video-avantgarde, som vi ser det hos John Baldessari og Bruce Nauman, og deres hang til gentagelse og manglende drama. Filmsporet henter dog også inspiration fra surrealismen, med det hverdagslige aspekt sat ind en fremmedgørende ramme. Det fremmedgørende element er et omdrejningspunkt i Madsens billedkunstneriske ærinde, hvor hun forsøger at ’opfinde tilfredsstillende former for fremmedgørelse’, som hun siger.

Entities, film still. 2019

Madsen er ikke en materiale- og teknologisnob. Ubekymret bruges der af de forhåndenværende remedier fra hjemmet og byggemarkedet. Et diodelys filmet i sammenspil med et hullet fotografi og så har man et videoværk. Madsens værker er proces og udfald. Madsen har udtalt, at hendes værker er et forsøg på at lave billeder: ’ud af så lidt som muligt, af så lidt information som muligt primært i forskellen mellem lys og mørke at lave nogle billeder der både er genkendelige og alligevel fremmede’. I et tidligere videoværk filmes et mørkt rum med en prosaisk flamingoplade (hvid) der vælter i slowmotion. Og det er så dét! I det her lille langsomme underfundige setup bliver et genkendeligt lavstatusmateriale gjort ’værdigt’ for vores opmærksomhed. Den vælter. Lydløst. Langsomt. Det er banalt, meditativt og smukt.

Air-pop, film still. 2019